tisdag 23 februari 2010

Ytterligare ett steg in i tantåldern.

Inspirerad av fiabeth ville jag också lära mig virka mormorsrutor. Mina tidigare talanger i virkning var ytterst begränsade, så detta var alltså fråga om en avsevärd utmaning.

Min kära mor blev kanske lite stött och kände sig rysligt obehövd då jag lärde mig sticka sockor via internet, så nu lät jag henne stå till tjänst med sakkunskapen.

Här har jag då förevigat mitt lilla övningsarbete. Det var sist och slutligen ganska lätt att virka, speciellt hålen blev jag snabbt expert på...
Nu återstår det bara att se om jag ska åstadkomma något användbart med mina nyvunna färdigheter.

7 kommentarer:

  1. Jag är mäkta imponerad! Själv kan jag inte virka något annat än ett låååångt band, och det har man ju inte särdeles stor nytta av.

    SvaraRadera
  2. Det var också det enda jag kunde innan. (Luftmaskor heter det tydligen, mor har upplyst mig.) M.a.o. finns det möjligheter även för dig att lära dig dessa avancerade virkningskonster!

    Psst! I början av mars kommer jag till Åbi igen. Äääntligen!

    SvaraRadera
  3. Oooh lala, det låter ju t.o.m. som om det skulle kunna vara en möjlighet även för mig att bli ännu mera tantig. :)

    Häääärligt hördu! Början av mars är ju liksom typ i nästa vecka. :D

    SvaraRadera
  4. På tal om ålderdom, kom att tänka på din klasskompis med 4 barn vid 25 års ålder... Jobbar just nu tillsammans med en kille som är 27 år gammal och har fyra barn, varav den äldsta är 12... (dessutom är barnen skaffade med tre stycken olika kvinnor) Ibland blir man bara så matt.

    SvaraRadera
  5. HAHA! tänk vad man kan inspirera andra ibland ;) måste ju erkänna att dina rutor ser extremt mycket bättre ut än mina... men så sitter ju alpha och drar i garnnystanet också... jag kör en såndär shabby chic-stil ;)

    SvaraRadera
  6. Marina: Jiesus, vi har tydligen sååå mycket ogjort!

    Fiabeth: Mina rutor såg bättre ut i svartvitt...i verklighetens färgskala har de nog rikligt med rådd och skavanker...

    SvaraRadera
  7. Vad snabbt du lärde dig virka! Nu gäller det bara att skapa nåt som går att använda av rutorna eller också tar du mod till dig och besöker en handarbetsaffär för att införskaffa mönster och garn till nåt spännande. Är inte sjalar inne fortfarande? De är snabbvirkade och värmer gott i denhär vinterkölden som inte ser ut att ge sig i första taget. Lycka till med utövandet av din nyvunna kunskap, hälsar en väldigt stolt mor!

    SvaraRadera